Systrarna Bondesson i Baskery är tillbaka på europeisk mark, efter ett äventyr i USA, som kom att sträcka sig över nästan tre år. Med sig i bagaget har de nyskriven musik, nya erfarenheter, nya vänskaper och brutna löften. Men inga ”hard feelings”.

Allt började med en flytt till Nashville i början av 2014, på initiativ av bandets amerikanska förläggare. Trion reste dit utan någon ”master plan” och ordnade boende på plats, i ett av stadens lite ruffare områden. Omgivna av mexikanska syltor, bilmekar, en och annan tatuerare, otaliga strykarkatter och allehanda opportunister skapade systrarna ett hem i den amerikanska södern, skrev låtar i sitt vardagsrum och på verandan, köpte cyklar och lärde känna Nashville, staden dit så många med artistiska drömmar tar sig för att förverkliga dem.

Några ekonomiskt skrala månader senare, bandet levde i princip på ”chips y salsa” på den lokala mexikanaren, kom ett samtal. Presidenten på WBR i Los Angeles hade kollat in bandet på YouTube och ville träffa dem. ASAP. Den gyllene biljetten till väskustens metropol var ett faktum och en karusell av en helt ny kaliber tog fart.

Bandet skrev på för WBR hösten 2014, flyttade till LA och inspelningen av det nya albumet drog igång i september 2015, tillsammans med den av bandet utvalde producenten, Andrew Dawson (Kanye West, Rolling Stones, FUN). Studiolyxen som mötte dem i Glenwood Studios, Burbank, var en rejäl kontrast till några av deras tidigare inspelningar och de introducerades till ett, för dem, helt nytt sätt att arbeta. En kväll satt systrarna framför brasan på innegården och värmde upp rösterna med en a capellaversion av låten ’Cactus Baby’, när Bruno Mars uppenbarade sig och öste beröm över deras stämsång. Det visade sig att han hyrde ’Studio A’ under några månader för inspelning av uppföljaren till sitt senaste succéalbum. Baskerys inspelning i ’Studio B’ var avklarad på några få veckor och mixades sedan av Joe Zook (Katy Perry, U2, The Hives).

So far so great, yeah?

Snabbspolning fram till våren 2017. Med en diger turnésommar framför sig, ett album som stått på startlinjen ett bra tag och ett band med onda aningar, kommer samtalet från managern. WBR är i ekonomisk kris och tvingas till stora nedskärningar. Både personalstyrka och roster bantas ned och många ”developing acts” blir lidande, däribland trion från Sverige.

”The news” var egentligen inga nyheter, men det faktum att låtarna som spelats in under WBR var ”låsta” på obestämd tid skapade oro och irritation hos bandet. Detta kunde ha lett till en hungerstrejk utanför WBR headquarters, eller en protestkampanj från ett rosenrasande litet band mot storbolaget, men med hjälp av en ihärdig och beslutsam advokat från New York, fick Baskery till slut tillbaka rätten till de nio låtar som ännu inte lanserats av WBR.

Den 12/10 2018 släpps åtta spår från inspelningen i Los Angeles på Baskerys eget bolag, Mother Tarantula. Bandet har valt att kalla skivan ’Coyote & Sirens’, som en hyllning till livet i stadsdelen Echo Park, kollisionen och samarbetet mellan stad och wildlife och vildhundens rörande korrespondens med nattens rastlöst ylande sirener. De strykarkatter systrarna lärde känna under sin tid i Nashville lurar bakom öppningsspåret ’Shut the Catflap’ och så gott som alla låtar på albumet är inspirerade av tiden, livet, i Nashville och LA.

No hard feelings, bara feeling.

BASKERY släpper albumet ”COYOTE & SIRENS” den 12 oktober 2018.

baskeryband.com

MOTHER TARANTULA

werecki promotion company

Promotion & kommunikationsbyrå inom:
Artist, Musik, Turneér, Konserter, Teater, Nöje och Krogshower.

Läs mer se: http://www.werecki.com