Företagarnas besök hos Gävles Företagarföreningar

2/12 kl. 00:00

I Gävle kommun finns det uppåt 7.000 privata företag där man arbetar hårt för att utveckla sin verksamhet så att kunder, personal, leverantörer och omvärld ska vara nöjda med dem! Anställda får stöd av sina fackföreningar när det gäller villkor, arbetarskydd mm och samma behov har också företagen. De behöver också hjälp för att kunna arbeta med rätt villkor och förutsättningar. Företagarna och Svenskt Näringsliv är de största organisationerna som hjälper företagen för att de ska ha så bra förutsättningar som möjligt. Den 28 november var Företagarna inbjudna till ett frukostmöte hos Gävle Företagarföreningar för att informera om sin verksamhet.

  • Ralph Brodin hälsar välkommen
  • Maria Nordlander
  • Birgit Elonen
  • Ralph Brodin, Jan Myléus (oppositionsråd, KD), Maria Nordlander, Birgit Elonen, William Elofsson (op
  • Tårta från möte med kommunen. Småföretagen svara för 25 % av anställda i Gävle. Foto Birgit Elonen

Ralph Brodin, ordförande för Brynäs Företagarförening, hälsade 33 gäster välkomna. Ett särskilt välkommen till dagens föredragshållare Maria Nordlander, Regionsamordnare hos Företagarna Gävleborg och Dalarna.

Ralph informerade också om kommande händelser:
3/12 Samarbetsmöte med ordförande i Gävles Företagarföreningar
11/12 Gävles Företagarföreningar har möte med politiker och tjänstemän på Gävle kommun
12/12 Frukostmöte med Mattias Durnvik, näringslivsdirektör i Gävle kommun

Erik Holmestig, kommunalråd C, berättade kort om Samhällsbyggnads pågående arbete med bland annat utvecklingen av stadsdelsområdet Näringen.

Helene Åkerlind, kommunalråd L, berättade om de intensifierade besöken hos Gävles företag.

– Vi har hittills besökt ett 50-tal företag och noterat både det som de tycker vi gör bra men också det som görs mindre bra, sa Helene Åkerlind. Vi gör en sammanställningen av samtliga företagsbesök och det som kommit fram kommer att presenteras till Näringslivsutskottet den 10 december..
Ärenden som kommit in ska följas upp och adresseras till ansvarig sektor och tjänsteman för att sedan återkopplas till den företagare som det gäller.

Företagarna

Birgit Elonen, ordförande i Företagarna Gävle, presenterade Maria Nordlander som tidigare bland annat arbetat för Svenskt Näringsliv, Manpower och Göransson Arena.

​– Företagarna är Sveriges största ideella organisation för företagare, sa Maria Nordlander. Företagarna företräder cirka 60.000 företagare och vi representerar 28 branschförbund med drygt 22.000 medlemmar. Vår vision är att ”Vi vill kunna överlämna ett land och ett samhälle som är i bättre skick än det land som vi fick till skänks av tidigare generation”.

Företagarna Sverige
• 250 lokala föreningar
• Cirka 2.000 förtroendevalda
• 115 anställda
• Ideell förening, medlemsägd, medlemsstyrd och partipolitiskt obundet

Företagarna Gävleborg:
• 8 st lokalföreningar i Bollnäs, Gävle, Hofors, Hudiksvall, Ljusdal, Ockelbo, Söderhamn och Woxnadalen
• Cirka 80 engagerade förtroendevalda
• Två anställda på regionkontoret i Gävle (förutom Maria även Eva Cooper, Regionchef Gävleborg och Dalarna)
• 1.040 medlemmar

- I den lokala föreningen i Gävle sitter i dag 5 personer i styrelsen, berättade Maria Nordlander. Det finns utrymme för fler ledamöter till styrelsen. Att vara aktiv i en förening leder till en personlig utveckling, en känsla av gemenskap och att faktiskt på riktigt vara med och påverka .

Det är mycket som händer kring Företagarna.

– Företagarna arrangerar över 1.200 event årligen, sa Maria Nordlander. Vi utser bland annat Årets Företagare i våra regioner via lokala event, som tex i Gävle under Eldklotet.

Snart är det dags att nominera Årets Företagare 2020 i Gävle. Från den 2 december kan man via hemsidan nominera en eller fler företagare som är värda att lyftas fram för sitt stora engagemang.

Dessutom ordnar Företagarna livesända kunskapsevent, som kan ses via deras hemsida.

– I år har vi också startat Företagarna Business Forum sa Maria Nordlander. Företagarnas nationella event Misstagens Mästare blev väldigt framgångsrikt och därför tog vi fram konceptet Företagarna Business Forum..

Efter en analys av soloföretagare (företag utan anställda), tjänsteföretag och stora företag identifierades att de alla har tre gemensamma nämnare: de vill göra affärer, öka sin omsättning samt nätverka och träffas. Företagarna arrangerade därför en halvdag för företagare med Breakout Sessions, som är skräddarsydda för företagare och skapar en plattform för nätverk.

- Som pilotprojekt genomfördes detta på Gävle Teater och blev väldigt uppskattat, berättade Maria Nordlander

Den 8–11 mars anordnas Företagarnas Skidresa i Sälen.

- Det blir en oslagbar kombination av inspiration och kunskap med drivna företagare i underbar fjällmiljö, sa Maria Nordlander. Är man intresserad går det bra att läsa mer på vår hemsida företagarna.se.

För att lyckas med ambitionen att skapa bättre förutsättningar för att medlemmarna ska kunna nå sina mål arbetar Företagarna med 4 fokusområden:

• Nätverk
+ En företagarfamilj som ger förutsättningar för framgång
+ Få och ge stöttning i med- och motgång
+ Både nationellt och lokalt
+ Företagarna Young, nätverket för företagare 18 till 35 år

• Kunskap
+ Seminarier, kurser, utbildningar, både fysiskt och digitalt
+ Mentorprogram och kunskapsutbyte
+ Podcast, rådgivning och guider på foretagarna.se

• Medlemsförmåner
+ Juridisk rådgivning
+ Försäkringar och ekonomi
+ Rabatter på fordon och drivmedel, resor, hotell, IKEA mm
- Den juridiska rådgivningen är till stor nytta för företagare som riskerar att gå vilse i den snåriga djungel av paragrafer och som behöver efterlevas, till exempel när det gäller säsongsanställda, sa Maria Nordlander. När det gäller försäkringar finns det bland annat Tex Garant Grundplus, så att man som företagare snabbt kan komma tillbaka till jobbet. Garant Intäkt ger en ekonomisk trygghet om man blir långtidssjukskriven och det finns även för anställda samt för företagsbilar och sjukvård.

• Bättre företagsklimat
+ Undersökningar och rapporter
+ Småföretagsbarometern, Sveriges äldsta och största undersökning av småföretagarnas förväntningar om konjunkturen
- För att nå ut till beslutsfattare måste vi veta vad Sveriges företagare tycker, sa Maria Nordlander. Våra utredare och experter på avdelningen Analys och Opinion genomför kontinuerligt viktiga undersökningar och rapporter som berättar hur småföretagen mår samt vad de behöver för att kunna utvecklas.
Småföretagsbarometern är Sveriges äldsta och största undersökning av småföretagarnas uppfattningar och förväntningar om konjunkturen.
- Framgångsrikt företagande kräver att grundförutsättningarna och regelverken i vårt samhälle tar hänsyn till företagares behov, sa Maria Nordlander. Attityder till företagare behöver vara positiva så att företagarfrågor får en framskjuten plats på den politiska agendan.
Företagarna har som målsättning att Sverige ska ha Europas bästa företagarklimat!
- För att lyckas med det driver vi på reformer för att det ska bli enklare och mer lönsamt att driva företag, sa Maria Nordlander. Vi vill att företagare ska kunna lägga mer tid på sin verksamhet och mindre tid på pappersarbete.
Företagarnas experter finns representerade i viktiga utredningar och man är också remissinstans till regering och riksdag och kan på så sätt påverka lagstiftning och regler.
- Kampanjen #4av5jobb, som pågick under det senaste valåret, skapades för att visa att det är i de små företagen som nya arbetstillfällen skapas, sa Maria Nordlander. Våra regionkontor arbetar självständigt kring frågor som är särskilt viktiga på deras ort. Vi lyssnar till våra medlemmar och arbetar för att påverka i de frågor som berör dem mest.
Tack vare våra 2 000 förtroendevalda medlemmar som finns i hela Sverige kan Företagarna skapa förändring även lokalt.

Företagarna är bra på att informera medlemmar och andra intresserade om aktuella frågor.
- På våra konton i sociala medier delar vi med oss av inspiration, guider och tips samt ger en möjlighet för våra följare att debattera, ställa frågor och knyta kontakter digitalt, sa Maria Nordlander. Vår prisbelönta medlemstidning Företagaren är Sveriges främsta magasin för de som driver företag.

Även den som inte är medlem kan prenumerera på Företagaren.

- I vår podcast #företagarpodden tar vår vd Günther Mårder, tillsammans med olika gäster, varje vecka med oss på en rafflande kunskapsresa, sa Maria Nordlander. Podcasten finns på hemsidan, iTunes, Spotify med mera.

Företagarnas viktigaste kommunikationskanal är hemsidan och den har varje månad över 120 000 unika besökare. Här finns guider, nyheter, de senaste evenemangen och mycket mer.

- Den som funderar på medlemskap I Företagarna är välkommen att ta kontakt med oss direkt eller via hemsidan, sa Maria Nordlander. Medlemskapet kostar från 1.590 kronor per år, beroende på företagets omsättning.

Olika typer av medlemskap
• Företagare
• Företagare utan anställda (solomedlemskap)
• Student
• Kompanjon
• Stödjande

Text och foto: Torbjörn Edlund (om ej annat anges)

Denna artikel är publicerad på Pressbladet via Yodo News.

Ralph Brodin

Ralph Brodin

Brynäs Företagarförening

Från Gävle, Gästrikland

Medlem och publicist i Yodo Network - effectplus.se

Mer läsning

Välj ditt språk

Vad vill du läsa?

Hjälp

Stäng