Bo Kåresjö (vänster) och Anders Bergström

Mindfulness på Fyshuset

10/9 kl. 15:00

Med mindfulness på Fyshuset får du hjälp att öka din medvetenhet och närvaro samt träna andra strategier som kompletterar ditt levnadssätt. Mindfulness är ett sätt att förhålla sig till livet.

- Man kan också beskriva mindfulness som en livsstil där man tränar sig att vara medvetet närvarande i livets olika händelser och skeenden. Vill man översätta Mindfulness till svenska blir det ”medveten närvaro i nuet”, berättar Bo Kåresjö som nyligen flyttat till Fyshuset på Skeppsbron 28 i Gävle som drivs av Anders Bergström.

De flesta lever ganska så hektiska och stressade liv där livspusslet inte alltid är så lätt att få ihop. Sedan tidig ålder är många otroligt vältränade att lösa problem. Problem finns alltid, dagarna i ända och saker och ting löser sig det oftast väldigt bra. Ibland upptäcker man däremot att de intränade problemlösningsstrategierna inte hjälper så bra alla gånger, då vet man inte vad man ska ta sig till – Man blir stressad.

- Mindfulness är upplevelsebaserat, vilket du märker om du går en utbildning hos oss. Det är också en meditationsteknik som hjälper dig att slappna av, vara närvarande, kreativ och mer kärleksfull med dig själv och andra människor. Du får träna dig att vara mer i kontakt med dina sinnen, dina tankar, känslor och kroppsförnimmelser. Det är viktigt för att personens sinne och kropp ska få en förmåga att förändra och anpassa vanemässiga och oreflekterade responser så att vi väljer att agera mer i linje med våra långsiktiga mål och värderingar ska fungera på ett funktionellt sätt. Mindfulness är ett verktyg som gör det lättare för dig att välja mer konstruktiva vägar i vardagen och i livet.

Är mindfulness för mig? Målet med kurser som finns på Terapicenter är att bistå människor att leva de liv de faktiskt vill leva. Modern hjärnforskning visar att mindfulness hjälper oss träna hjärna på ett konstruktivt sätt som hjälper oss få till livet så som vi önskar. Beslutsförmågan blir bättre, medvetenheten ökar, minnet påverkas positivt, dina sinnen skärps. Mindfulness har visat sig bidra till bättre stresshantering, påverkar sömnen på ett gott sätt, lättare att hantera smärta och nedstämdhet, påverkar självkänslan positivt och underlättar relationer.

- Mindfulness kan beskrivas som en träning i uppmärksamhet med syftet att bli mer medveten om vad du upplever här och nu. det handlar om att upptäcka sig själv och livet, ögonblick för ögonblick, med ett öppet och nyfiket sinne. Forskning har visat att den här träningen resulterar i ett engagemang och fokus i vardagen, som minskar effekten och inflytandet av smärtsamma, destruktiva tankar och känslor. Mindfulness är ett sätt att förhålla sig till livet. Man kan också beskriva det som en livsstil, där man tränar sig att vara medvetet närvarande i livets olika händelser och skeenden, fortsätter Kåresjö, som är diplomerad organisationskonsult med erfarenhet av konsultativt arbete.

Du är kanske nyfiken på vad mindfulness kan ge dig, men inte redo att boka in dig på en kurs. Då är det bra att välja ett tillfälle där du får prova på lite av vad Terapicentrum erbjuder. Syftet är att du skall få prova på och bekanta dig med vad mindfulness är. Minst 4 och max 10 deltagare per tillfälle. Vi träffas under 2,5 timme, inklusive paus med kaffe, the, frukt. Du får en genomgång av teorin bakom mindfulness, vad den senaste forskningen säger om effekterna av mindfulness. sen så får du prova på en del saker av vad vi erbjuder. Priser och tillfällen finns att läsa på terapicentrums hemsida. Vill du fördjupa dig ytterligare från det smakrov vi erbjuder, så anmäler du dig till en kurs i mindfulness där vi träffas vid nio tillfällen. Det gör du via hemsidan. Du behöver inga förkunskaper eller särskilda fysiska förutsättningar. Alla är varmt välkomna!

På en kurs får du lära dig olika meditations-, andnings- och avslappningstekniker, kroppsmedvetenhet och lättare yoga.

På Terapicentrum Gävle, som håller till på Fyshuset, får du träna olika förmågor i de kurser de erbjuder:

* Mindfulness träning
* Mental träning
* Stresshantering
* För privatpersoner och företag/organisationer, individ eller i grupp.
* Friskvårdskuponger och Actiway gäller här.
* Terapi
* Parterapi
* Ledarskap
* Chefscoaching
* Stresshantering
* Grupputveckling

Här finns också stöd för privatpersoner och företag/organisationer.

- Nu är Terapicentrum igång i Gävle, med Mindfulnessträning. Det känns väldigt roligt att kunna göra det, då jag upplever att behovet bland människor av mindfulnessträning är stort. berättar Bo Kåresjö som är Mindfulness Instruktör, Mental tränare, Kognitiv terapeut med inriktning mot ACT samt Diplomerad organisationskonsult med erfarenhet av konsultativt arbete i organisationer sedan 1991, informerar Bo Kårsjö vidare.

Terapicentrum är till för privatpersoner och företag/organisationer
Mindfulnessträning erbjuds till såväl privatpersoner som till företag och organisationer. Träningen sker i öppna eller företagsinterna grupper. Mindfulness är för individ, grupp och organisation.

Mindfulnessträning och stresshantering ligger inom ramen för aktivitet som är godkänd av skatteverket för att använda Frikvårdskuponger eller Actiway. Terapin baseras på KBT med inriktning mot ACT och riktar sig till både individer och par samt företag och organisationer. Här finns även LEDARSTÖD KB, med en erfaren organisationskonsult, till stöd för företag, myndigheter och organisationer. Träningen sker i öppna eller företagsinterna grupper beroende på vad som passar bäst.

Vad är KBT (Kognitiv Beteende Terapi)
KBT är ett mindfulness begrepp som kommer från österländsk meditation. Terapin är och går kort ut på att man arbetar med att förändra de tankar, känslor och handlingsmönster som kan vara orsaken till upplevda psykologiska problem. Fokus riktas på beteenden, inte bara handling utan också kroppsliga reaktioner. Tolkningar och tankemönster i samspelet mellan individ och omgivning, här och nu för att kunna ”omprogramera” järnan på ett bra sätt så individen mår bättre och får verktyg att jobba med i de delar som är jobbiga. Har man till exempel fått PTSD (post traumatiskt stress syndrom) så har hjärnan kopplat en händelse, ljud, personer eller situationer som fara och sänder ut stresshormoner till kroppen som försvar. Hjärnan sätter sig i ett ”Fly eller fäkta”-läge, men eftersom situationen eller ljudet egentligen inte har samma egenskaper som det som från början skapade inlärningen, finns det ingenstans att göra av energin till att behöva fly eller försvara sig och det slutar i till exempel ångestattacker då adrenalinpåslaget inte kan ta vägen någonstans utan stannar kvar i kroppen och ”förvirrar” systemet.

Inom KBT arbetar man med olika tekniker som syftar till att vänja sig vid obehagliga situationer, att lära sig att hantera sina känslor och förändra tankemönster. Utgångspunkten är en teknik som kallas ”exponering”. Det innebär att man utsätter sig för, och konfronterar det som väcker ens obehag eller ångest. Träningen är att motstå impulsen att fly eller undvika situationen, och istället lära sig hantera det obehagliga i en situation som inte längre innebär fara. KBT terapeuten är alltid noga med att berätta hur behandlingen kommer se ut och arbetar tillsammans med personen som mår dåligt och efter dennes mående och i dennes takt, ingenting pressas fram utan att personen är redo för det.

Vad är ACT (Acceptance and Commitment Therapy)
Väldigt sammanfattat kan man säga att ACT (uttalas som engelskans act, att agera) handlar om två saker. Den första är att definiera vad man tycker är riktigt viktigt i sitt liv, och det andra är att ta riktiga konkreta steg i sitt beteende i riktning mot vad man tycker är viktigt i livet.

ACT är en terapiform som oftast används vid terapeutisk behandling av patient. Det är en vetenskapligt grundad terapiform med bevisad effekt på flera psykologiska problemtillstånd. Intressant är att ACT, som bygger på den allra senaste beteendevetenskapliga forskningen, har slående likheter med gamla österländska vishetsläror. ACT används också inom arbetslivet eller som förebyggande av psykisk ohälsa och stress i diverse sammanhang, men kallas då ”acceptance and commitment training” för att vara tydlig med att det inte är en regelrätt psykoterapi.

Terapicentrum arbetar utifrån vetenskapligt evidensbaserad teori och metodik.
Vill du veta mer är du välkommen in på Terapicentrum för att läsa mer om prova på-tillfällen samt kurser. 

Bildtext: Bo Kåresjö (till höger) välkomnas till Fyshuset av Anders Bergström.

Varmt välkommen!

Bo Kåresjö
Diplomerad organisationskonsult med erfarenhet av konsultativt arbete i organisationer sedan 1991. Kognitiv terapeut med inriktning mot ACT.

Telefon: 070-924 27 06
Mail: bo@karesjo.nu
Hemsida: http://www.terapicentrumgavle.nu

Besöksadress:
Terapicentrum Mindfulness GÄVLE
Fyshuset, S Skeppsbron 28, Gävle

Medlem i SfKBT – Svenska föreningen för kognitiva och beteendeinriktade terapier
http://www.sfkbt.se

Medlem i FGO – Föreningen gestalt i organisationer
http://www.fgo.se

Denna artikel är publicerad på Pressbladet via SvenskPress.se.
Se villkor här »

Presstjänst

Presstjänst

Medlem sedan 2007-05-04

Presstjänst är en svensk skrivbyrå och presstjänst som hjälper företag och organisationer att nå ut med sina nyheter. Från enkla nyhetsuppdaterin... Läs mer

Kommentarer

Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!

Publicera

Mer läsning

Välj ditt språk

Vad vill du läsa?

Hjälp

Stäng