En mopedbil är juridiskt sett en moped och inte en bil. Den har oftast en kabin med två sittplatser och kan vara utformad som en liten personbil eller en liten lastbil. I Sverige räknas mopedbilen som en moped klass 1.
En mopedbil får väga högst 400 kg och lasten vara högst 260 kg. Motorns volym max 50 cm³ (bensinmotor) eller effekten högst 4 kW (5,4 hästkrafter). Toppfarten för en EU-moped klass 1 är 45 km/h och mopedbilar ska baktill ha en LGF-skylt för långsamtgående fordon, en röd triangel med avskurna hörn.
Bilvaruhuset Dahlboms Bil är återförsäljare i Gävleregionen för Aixam, ledande tillverkare av mopedbilar i Europa.
– Vi noterade att fler och fler frågade efter mopedbilar så vi skannade marknaden och fastnade för Aixam, säger Niclas Falkenström, försäljningschef för Dahlboms Bil. Vi valde dem för att vi gillar deras säkerhetstänkande vilket gjort Aixam till den kanske allra säkraste av mopedbilarna.
Några av Aixams säkerhetsfunktioner:
• Bred vindrutetorkare, för att bredda ditt synfält
• Effektivt avfrostningssystem för ett perfekt synfält
• Halogen strålkastare, tredje bromsljus, automatisk varningsblinkers vid nödinbromsning, positionsljus i LED (gör att man är väl synlig i trafiken under alla omständigheter)
• Låg tyngdpunkt, bred spårvidd, ABS-bromsar - detaljer som bidrar till säkerheten
– Oavsett vilken mopedbil du tänker köpa så är det här de säkerhetsfunktioner som du bör ha med på önskelistan, säger Marcus Gladh, som säljer Aixam och Polaris hos Dahlboms.
Man behöver ett AM-körkort för att köra en mopedbil från 15 års ålder. Mopedbilen behöver inte genomgå kontrollbesiktning, och man behöver inte betala fordonsskatt.
De flesta mopedbilar har dieselmotor eftersom det tillåter en större cylindervolym, vilket passar bra i mopedbilarna, som väger betydligt mer än en tvåhjulig moped.
AIXAM är en av den enda Europeiska tillverkaren som erbjuder ett komplett utbud av mopedbilar med 100 procent eldrift.
En mopedbil kan bli en lönsam affär för de företag som behöver ett smidigt fordon för ”små” ärenden!