- Unga män är en grupp som överlag har ett högt energibehov och ofta söker snabba måltidslösningar. Tyvärr finns det en myt om att man inte bygger muskler lika bra med vegetariska proteiner, vilket inte stämmer. Om man ändrar tankesätt och sätter det vegetariska proteinet i centrum vid val av måltid så är det enkelt att få ihop mättande måltider som även hjälper till att täcka både energi- och proteinbehovet vid träning, säger Anneli Bylund, dietist och hållbarhetsstrateg på Coop.

Matometerns vego-index visar att allt fler svenskar väljer vegetariska alternativ till lunch och/eller middag. I september låg det generella vego-indexet på 30 vilket är högre än samma period förra året. Personer i åldern 35-44 är den åldersgrupp vars index ökat mest jämfört med samma period förra året, en ökning med 4,2 procentenheter till 30,4.

Vego-indexet för september visar även att Uppsala och Stockholms län är de län där man oftast valt en lakto-ovo vegetarisk måltid, med ett index på 34,8 för båda. Det län som uppvisar den största ökningen av antalet personer som valt ett vegetariskt alternativ till lunch och/eller middag jämfört med samma period förra året är Blekinge län, med en ökning på 4,8 procentenheter till ett index
på 29,4.

Med septembers vego-index vände den nedåtgående trend som började i maj i år. En liknande nedgång och sen uppgång över perioden sågs även 2017 och beror sannolikt på en säsongsvariation och att många inte väljer lakto-ovo vegetariska alternativ i lika stor utsträckning till lunch och/eller middag under sommarmånaderna.

För mer information kontakta
Coops presstjänst: 010-743 13 13

Om Matometerns vego-index
Matometerns Vego-Index beskriver i vilken utsträckning den vuxna svenska befolkningen väljer att äta lakto-ovo vegetariska måltider. Indexet fokuserar på vegetariska val till lunch och/eller middag och säger inget om hur många som är vegetarianer. Matometerns vego-index baseras på ett löpande medelvärde över tre månader och baseras på cirka 12 000 unika svar om cirka 24 000 luncher eller middagar. Resultaten insamlas via Norstats slumprekryterade webbpanel och sammanställs av Demoskop på uppdrag av Coops Matometer.

Om Matometern
Coops Matometer är Sveriges största undersökning om vad människor i Sverige äter till vardags och utgör i dagsläget en databas med information om mer än 400 000 måltider. Undersökningen görs av Coop tillsammans med Demoskop. Matometerns databas uppdateras varje vecka med 6 000 nya måltider från en riksrepresentativ grupp i åldern 16-75 med information om vad de äter, när de äter och vem som äter.

Artikeln publicerad av den svenska presstjänsten Presstjänst - den svenska skrivbyrån. Vill ni ha era nyheter formulerade, publicerade och distribuerade till flera svenska nyhetstjänster, journalister och nättidningar? Vänd er till http://www.presstjanst.se i samarbete med http://www.svenskpress.se