– Han har stor kunskap kring företagsutveckling och ekonomi från det privata näringslivet. Med hans erfarenheter får vi ännu större möjligheter att matcha företagens behov och skapa än mer värde för näringslivet i Dalarna och Gävleborg, säger Anna Rosengren, VD på Almi Gävle Dala.
Det är med stort engagemang som Erik Gropgård börjat sitt nya arbete:
– Jag brinner för bygden och den här regionen och för att den ska fortsätta leva och må väl så inser jag att vi måste kunna skapa förutsättningar för bolagen att växa och marknaden att utvecklas, eftersom det både skapar arbetstillfällen och välstånd. Därför är arbetet på Almi GävleDala så viktigt.
 
Erik Gropgård har en lång erfarenhet från flera företag, där han arbetat inom centrala funktioner med ekonomi, affärsutveckling och internationell försäljning. 
Hans kunskap kommer flera företag nu att få nytta av.
– Jag vill arbeta behovsstyrt, utifrån marknadens behov och efterfrågan, säger Erik Gropgård. 
Vad företagen behöver för att utvecklas kan vara många olika saker, till exempel mentorskap, målstyrning eller marknadsutveckling. En viktig gemensam nämnare för företagen är att få kontroll på sin ekonomi och styrning i företagen.
Han sammanfattar sin vision med att företagen, Almis kunder, ska göra bättre affärer. 
– Det är viktigt för företagen att kunna mäta lönsamheten inom olika delar av sina verksamheter. Det bidrar till att de får bättre kontroll på sin ekonomi, gör bättre affärer och kan växa mer stabilt. Det är en viktig del av Almis arbete med företagen.
 
Erik Gropgård betonar också vikten av att skapa rätt bolagsstyrning när det gäller styrelse, ledningsgrupp samt tydligare roller med ansvar i organisationerna.
Detta hoppas Erik Gropgård blir några effekter för de företag som tar kontakt med Almi GävleDala.
– Vi kan ge verktyg, råd och idéer. Men det är ledningen för företagen som själva måste göra jobbet. Vi ställer frågor om förväntningar, mål och önskemål och genom svaren från företagsledningen kan det bli något riktigt bra.
Almi GävleDala riktar sig mot små och medelstora företag. Inom regionen GävleDala finns många sådana företag med utvecklingsmöjligheter. 
 Anna Rosengren, VD på Almi GävleDala, menar att denna ekonomisk rådgivning och styrning har visat sig extra viktig i pandemitider.
– Nu är det ännu mer betydelsefullt att företagen har sin ekonomi med sig och att ledningen har rätt underlag för att fatta rätta beslut. Här på Almi kan vi erbjuda kapital och rådgivning. Det är två områden som Erik Gropgård verkligen behärskar.

Fakta: Erik Gropgård
Yrkesbakgrund:
• Business Sweden, regionchef nord, fyra senare åren.
• DalaFrakt, affärsutveckling, 1,5 år.
• Ejendals, nyckelkundansvarig och ekonomichef, 13 år.
• Bergkvist Siljan, redovisningschef, 5 år.
• Wibe, Mora, business controller. 
• Skanska Mellansverige, väg och anläggning, trainee

Ålder: 49.
Bor: Leksand
Familj: Fru och två barn
Fritidsintresse: Tränar, (styrketräning, cykling, promenerar), vara ute i skog och mark. Köra motorcykel på sommaren och snöskoter på vintern.

Foto: Ulrika Eriksson

Fakta: Almi GävleDala
Almi GävleDala arbetar nära tillväxtföretag och har unik erfarenhet av de utmaningar som tillväxtföretagande innebär. Genom tjänster inom lån och affärsutveckling erbjuder Almi företag större möjligheter att lyckas i sina satsningar. 
Den första kontakten med Almi GävleDala startar med en dialog om företagets behov. Den visar om det finns behov av Almis tjänster eller om det finns andra aktörer som bättre tillgodoser företagets behov. Där finns rådgivare från Almi GävleDala med som en kunskapsresurs.  

För ytterligare information kontakta:
Anna Rosengren, VD Almi GävleDala 
072-508 88 64
Lina Renberg, Kommunikationschef 
072-508 88 65

Se även https://www.almi.se/nyheter/gavledala