Läskig och nyttig körning
22/9, 2007 kl. 23:59I år firar halkbanan i Vannsätter utanför Söderhamn 20 år och sedan 1 juli 2007 har man ny ägare och går under namnet Gävleborgs Trafikcenter AB. Här hålls den riskutbildning som krävs för B-körkort, men också fortbildning i trafiksäkerhet för företag.
- Det ska bli spännande att göra halkkörningen, säger Mikael Lindgren från Sandviken. Jag har gått igenom alla delar av förarutbildningen och kört mycket. Nu är det halkbanan kvar innan teoriprov och uppkörning.
- Det är bra att få känna på hur det är att hänga upp och ner i bältet, säger Patrik Sjöström som är en av körkortseleverna idag. Jag var själv med om en trafikolycka för några år sedan där föraren som var utan bälte kastades runt i bilen medan jag som var bältad satt säkert fast.
Eleverna kör två och två och får i förväg göra antaganden om hur långa stoppsträckorna bli i olika hastigheter. Curt Åslund och Stellan Widell är utbildare och alla moment visas först på plats innan körkortstagarna kör själva.
- Trafikövningsplatsen här i Vannsätter ägdes tidigare av STR Gävleborg, Sveriges Trafikskolors riksförbund, men sedan 1 juli år är jag och Curt Åslund nya ägare. Vi har båda bakgrund inom trafikutbildning, berättar Christer ”Vezo” Johansson. Vi fortsätter det goda samarbetet med trafikskolorna och de allra flesta som ska ta körkort, både elever från trafikskolor och så kallade privatister kommer hit för utbildning. Curt Åslund och Stellan Widell arbetade här redan tidigare, liksom Eva Sjölin som sköter all administration.
- Utbildningen vid halkbanan har förändrats under årens lopp, berättar Curt Åslund. Tidigare var det en färdighetsträning där man övade på exempelvis att häva bilens sladd. Numera är det en riskutbildning där målsättningen är att eleverna ska uppleva hur bilen och de själva reagerar i halka. De ska få en förståelse för körning i halka och därmed tänka på riskerna. För många är det en riktig aha-upplevelse hur stor betydelse hastigheten har.
- Trafiksäkerhet handlar mycket om förarens egen attityd, säger Christer ”Vezo” Johansson. Nollvisionen kan inte bara vara ett påbud uppifrån utan man måste införa den också i sin körning, för sig själv och för familjen. Man måste inte bara känna till och förstå fakta kring trafikrisker, utan också acceptera att det är så och utifrån detta ändra hur man kör. Som förare invaggas man i en många gånger falsk trygghet av bilens ABS-bromsar, antispinnsystem, krockkuddar och annan säkerhetsutrustning. Det är den egna attitydens betydelse vi vill visa på här.
Verksamheten är i full gång under några intensiva timmar. Eleverna får instruktioner via komradio och uppmanas att komma upp i rätt hastighet innan inbromsning eller undanmanöver. Minerna i bilarna är allt från sammanbiten koncentration till stor förvåning över långa stoppsträckor och misslyckade svängar. Under dagen varvas teori och körning ute på banan för att avslutas med genomgång och summering i lektionssalen. Upplägget ger en ökad förståelse för teorin när den testas i praktiken. Vid Gävleborgs Trafikcenter är det alltid den egna personalen som håller i riskutbildningarna vilket ger eleverna samma höga standard på utbildningen varje dag. Efter dagens avslutade riskutbildning tar bussarna körkortseleverna tillbaka till respektive städer. Stämningen är lättare nu.
- Det var både roligt och läskigt, nyttigt och lärorikt att köra idag, säger Emma Berg och Lina Sjölander. Det är en erfarenhet att bära med sig hur stor skillnad en liten fartökning eller sänkning kan göra.
Och det är just den insikten som riskutbildningen ska ge.
Text: Kristina Hellerstedt Sundin Foto: Christer ”Vezo” Johansson
Bilder:
2099: - Det är bra att få känna på hur det är att hänga upp och ner i säkerhetsbältet, säger Patrik Sjöström vid voltbilen.
2071: Banan blir hal på plåtarna med vatten och lite olja.
2072: Curt Åslund ger körkortseleverna instruktioner via komradio.
2114: Sedan 1 juli i år är Christer "Vezo" Johansson och Curt Åslund nya ägare av halkbanan i Vannsätter.
2104: Förväntansfulla kökortselever hämtas med buss runt om i regionen.
2086: Teori och körning varvas ute på banan. Här får Lina Sjölander och Emma Berg instruktioner av Curt Åslund.
Denna artikel är publicerad på Pressbladet via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!