Hur stor del av ansvaret har läraren och omgivningen i elevens resultat?
16/2, 2011 kl. 13:16Har du någonsin hört om Rosenthaleffekten eller pygmalioneffekten? De menar att min tro/tanke om en annan människa påverkar den människans prestation och min uppfattning av hennes beteende.
Jag vill berätta om ett experiment en forskare i psykologi utförde för många år sedan. Forskaren Robert Rosenthal valde slumpmässigt ut ett antal skolor i USA för att pröva hypotesen att tankar och attityder är skapande, detta experiment är grunden till det vi idag kallar ”pygmalioneffekten”. Rosenthal införskaffade klasslistor på mellanstadie elever och lottade slumpmässigt ut ett IQ tal till varje elev.
Samtliga elever får nya lärare genom att de börjar mellanstadiet, dessa lärare tilldelas klasslistor innan skolstart med barnens intelligens nivå på. Rosenthal informerar läraren att han har ”testat barnens intelligens” detta får läraren ta del av för att kunna hjälpa barnen. Läraren får lova att hålla intelligens nivån hemlig men ta hjälp av resultaten i sitt arbete med barnen.
Lägg nu på minnet att dessa tal inte har något med barnen eller verkligheten att göra, Rosenthal har ingen information om dessa barn förutom deras namn.
Under experimentets gång låter forskaren barnen genomföra standardiserade prov med jämna mellanrum. Läraren får också skriva personliga utlåtanden om varje barn var efter tiden går.
Efter bara en kort tid uppkommer ett tydligt mönster, ett faktum som är skrämmande.
De barn som slumpvis tilldelats en låg intelligens blir sämre och sämre på proven, läraren uppfattar också dessa barn så som ”tröga, håglösa och ointresserade” medan barnen med slumpmässigt tilldelad hög intelligens blir bättre och bättre på proven och läraren skriver i sina utlåtanden ”pigga, alerta, vakna och nyfikna”
Experimentet avbryts efter en tid och ett stort arbete måste läggas ner för att vrida tillrättadet som experimentet skapat för att inte påverka barnens framtid.
Detta är en kuslig sanning som ger oss alla ett ansvar gentemot varandra. Experimentet visar tydligt att min uppfattning av dig är med och påverkar din prestation. Men det visar också på att kanske jag kan prova detta påstående, ”Vill jag ändra min relation gentemot en människa, börjar den förändringen med att jag ändrar mina tankar om henne.” Intressant tanke som för mig är värt ett försök!
Min tanke går vidare till skolans allt lägre resultat, kan det vara så att vi alla, genom vår tanke, är med och skapar dessa resultat? Vad skulle hända om vi koncentrerade oss på de bra resultaten istället för de dåliga? Jag är beredd att försöka, är du?
Denna artikel är publicerad på Pressbladet via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!