Lyrisk publik när 1721 hade öppen repetition
9/4, 2015 kl. 11:27Det är lite som att glutta in bakom kulisserna. Att få vara en del av föreställningen. Lite VIP-känsla. Skratt blandas med allvar och applåderna går varma när Scenplats Hudiksvall bjuder in till öppen repetition av musikteaterföreställningen 1721 på Hudiksvalls Teater denna vackra senvinterkväll.
Deras engagemang smittar av sig. Medan de berättar växer känslan av att det är något viktigt som kommer att hända på scenen. De tio timmarna som ryssarna härjade här den 22 maj 1721 har kanske satt djupare spår än vi tidigare förstått.
- I varje föreställning som vi gör har vi en motfråga som vi vill att publiken tar med sig. Var det till exempel någon skillnad att förlora ett barn i Hudiksvall då jämfört med i Syrien i dag?
Det var krig på öppen gata hos oss. Med ond bråd död, våldtäkter, kidnappningar, plundringar och bränder. Ganska likt det vi får rapporter om från krig runtom i världen idag.
- Frågan är om vi har lärt oss något av historien? Kanske kan vi med föreställningen föra historien vidare åtminstone en generation till?
Scenplats Hudiksvall har jobbat nära ungdomar i årskurs åtta inför planeringen av 1721, och dessa ungdomar har varit med och skapat många av de bästa scenerna, enligt manusförfattaren och regissören Cecilia ”Cia” Olsson.
- Några av de finaste scenerna skapades av de unga människorna. Kanske vi vuxna har glömt hur ungdomarnas värld är idag. Det är mycket givande att ta del av deras värld.
Det finns också ett stort allvar i mötet med ungdomarna, menar producenten och musikansvariga Ulrika Beijer.
- Många av dem verkar ganska rotlösa. De vet inte så mycket om deras egen historia, utan mer om här och nu. Det är viktigt att förstå sin historia inför framtiden. Detta vill vi återuppväcka i 1721.
Publiken får vara med då flera ur ensemblen regisseras och sångcoachas på scenen. Det känns nära, nästan intimt, att få vara med då skådespelarna får tips och tillrättavisningar från Cia och Ulrika.
Vi möter Anders Jonsson från Hålsjö (Petters-Börje Olsson) som försöker förklara varför han i stället för att vakta kyrkans silverskatt var tvungen att dricka ett stop öl (vilket motsvarar 1,3 liter!). Vi är med om första mötet mellan Alexander Gregorov (Micke Olofsson), den ryske majoren som är högste ledare över kosackerna, och änkan Strands dotter Anna (Tua Eurén), då den totala förälskelsen uppstår. Och vi får lyssna till musikstycket ”I varje litet andetag” av kompositören Rickard Nilsson när Tua Eurén och han framför sin hyllning till Hälsingland.
Publikreaktioner efter den öppna repetitionen:
- Å, allt det här var jättebra! Rickards musik – sagolikt bra, liksom Cias och Ulrikas engagemang! säger Tommy Persson från Hudiksvall, som tidigare samma dag fick information om föreställningen i Hedestugan där Studiefrämjandet bjudit in Scenplats Hudiksvall.
Han och ett tjugotal ur hans avgångsklass från Läroverket 1966 ska tillsammans se föreställningen – och de har biljetter klara!
- Fantastiskt, tycker Anna-Mait och Ulf Sundh, Hudiksvall. Musiken, sången, engagemanget – helt otroligt! Att historien präntas in hos oss, att dåtid tas till nutid – ett jättespännande grepp!
- Det är spännande att se hur det går till bakom kulisserna, tycker Eva och Christer Johnsson från Hudiksvall. Vi kom lite sent och hann bara se det sista tyvärr.
Barnbarnen Jennifer och Alicia Åkesson från Stockholm, som är sportlovslediga i Hudiksvall, håller med. De har själva erfarenhet av att stå på scenen, men har nu en paus från teatern.
- De är proffs!
Systrarna Marianne Lööf och Britt-Louice Andersson har redan köpt biljetter till den 29 maj.
- Vi associerar till flyktingar idag. Den här föreställningen kan hjälpa till att binda ihop vårt samhälle, menar de om föreställningen. Vi fick den känslan och det känns så bra!
Fler bilder och smakprov på sång och musik finns på Facebooksidan: https://www.facebook.com/pages/Scenplats-Hudiksvall/1493453454262105
Mer information om musikteaterföreställningen 1721 finns på hemsidan: http://scenplatshudiksvall.se/
Denna artikel är publicerad på Pressbladet via SvenskPress.se.
Se villkor här »