Roger Rönning i nytt akustiskt format
21/8, 2013 kl. 17:10Roger Rönning är en av våra finaste artister och låtskrivare. Hans välskrivna svenska texter och varsamt sträva röst ligger bakom många kvalitativa radioklassiker genom åren, däribland ”Det händer bara en gång”, ”Tiden bara går” och ”Ingen kvinna, ingen man”. Nu är han aktuell med nya albumet ”Tretton Akustiska Låtar” som släpps den 4 september.
Denna gång är ljudbilden alltså mer avskalad. Att banta ned arrangemangen hade delvis praktiska skäl. Det visade sig emellertid också att många av låtarna vinner på det mer intima tilltalet. Man utgick ifrån Rogers röst och hans akustiska gitarr. Sedan kompletterade multiinstrumentalisten Mats Persson med mandolin, gitarr, sång och slagverk.
– Mats är konstant ute och spelar med olika artister och är spelmässigt i toppform. Det gör att jag få stå på tå och ge mitt bästa. Han gör mig på så sätt till bättre musiker, helt enkelt, konstaterar Roger ödmjukt. Dessutom är vi båda i grunden ”groove”-killar. Svänget måste finnas där, fortsätter Roger.
Vid nyinspelningarna bad Roger även Peder af Ugglas, i vars studio de spelade in, att spela lite slide och orgel på några låtar. Det slutade med att han kom med i konstellationen. En trio som i höst hoppas på att få framföra materialet helst på intima ställen, med en aktivt lyssnande publik. I första hand valde Roger låtar med texter som han kan stå för än i dag. Men givetvis skulle det vara material som han även rent musikaliskt tycker om att spela. Resultatet bekräftar att hans låtskrivande inte är beroende av en viss sorts produktion för att nå fram. Detsamma gäller texterna. ”Står vid ett vägskäl” stämmer lika bra på dagens värld som när den skrevs.
– Mänskligheten håller på att skjuta sig i foten, konstaterar han.
”Ingen dröm är för stor”, som släpptes som radiosingel i våras, är en nyskriven pärla som handlar om att bejaka våra drömmar oavsett var vi befinner oss i livet. Det var den sista låt de spelade in för albumet.
– Mats Persson var egentligen på väg därifrån när jag ville presentera en ny låt. Jag visade grunderna och vi spelade igenom den och sen spelade vi in direkt. Det blir en speciell nerv när man spelar en
låt för första gången. Man är lite extra närvarande och lyssnar lika mycket som man spelar. Jag vet inte hur mycket det hörs, men det blev en speciell tagning. För oss känns det fint att ha fångat ett sådant ögonblick på skiva, säger Roger.
Många av Roger Rönnings låtar gör oss uppmärksamma på vardagsögonblick. Saker som många av oss är med om, men alltför sällan stannar upp och reflekterar över. Hur man glömmer att höra av sig till vänner för att man tycker sig ha så mycket att göra, allt medan tiden bara går. Mänskligt kontaktsökande i en anonym storstad. Eller att se Stockholm från ett plan och vilka tankar det väcker. Han tar sällan till de största orden. Men det är goda ord.
– Jag kan inte skriva om att leva i en turnébuss och partaja eller vara bakis, konstaterar han. Det är inte så min tillvaro ser ut. Jag har levt i en familjesituation de senaste 30 åren och det avspeglar sig i texterna, fortsätter Roger
Att finnas där för sina barn var ett ytterst medvetet beslut från hans sida.
– Jag har lite svårt att känna någon större sympati för folk som i efterhand beklagar sig över att de försummade sina barn för att göra karriär. De flesta har ett val och de gjorde sitt, säger Roger
För Roger var det viktigt att ge sina söner den trygga uppväxt som han själv aldrig fick. Detta är något som han fram till i dag har valt att inte tala om i offentliga sammanhang.
Roger hade en annorlunda uppväxt. Han växte upp med sin farmor från ett till sju års ålder, innan han flyttade hem till sin mamma. Pappan var i stort sett frånvarande och gick bort förra året.
– Vissa knutar löses aldrig upp, men man kan förhålla sig till dem på olika sätt
när man går vidare med sitt liv, sammanfattar han.
Många gånger har låtskrivandet fungerat som terapi i stället. Han började också läsa till psykolog, vilket inte är ovanligt när man varit med om livsavgörande saker och vill få större förståelse för de mekanismer som styr en själv och andra människor. Allt detta har bidragit till en empati som lyser igenom i hans texter. Roger Rönning sjunger om hur det är att vara människa – att finnas till.
Några av de mest tidlösa exemplen går att finna på ”Tretton akustiska låtar”. Och låtarna inte bara håller. Många av dem låter bättre än någonsin.
– De musikaliska kläderna har ju varierat beroende på vem jag har samarbetat med, den teknik som funnits tillhanda och den musikaliska tidsandan, konstaterar han. Det är alltid spännande att se vad sådant kan resultera i. Men nu är det ”basic” som gäller. En av anledningarna till att jag ville spela in det här albumet är att jag ville göra låtarna som de gjordes från början. De är skrivna under olika perioder i mitt liv, men jag är själv förbluffad över hur bra de passar tillsammans.
Albumet ”Tretton akustiska låtar” släpps den 4 september 2013
För mer information: http://www.rogerronning.com
Se videon Ingen Dröm Är För Stor: http://www.youtube.com/watch?v=r9PHtYOyEGo
För intervjuer och frågor: Anette Ståhl på Enmusa Music Tel: 0707 180 120 eller anette@enmusamusic.com
Denna artikel är publicerad på Pressbladet via SvenskPress.se.
Se villkor här »
Kommentarer
Ingen har ännu kommenterat denna artikel, du kan bli den första!